In het verlenen van zorg of behandelen van cliënten kunnen handelingen fout gaan of anders lopen dan verwacht. We spreken dan van een incident.
De definitie van een incident is: ‘een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt’
De WKKGZ zegt hierover:
- alle incidenten moeten worden opgenomen in het systeem van veilig incident melden, met het doel om daarvan te leren.
- incidenten die merkbare gevolgen voor de cliënt hebben of in de toekomst kunnen hebben moeten aan de cliënt worden gemeld en daarvan moet aantekening worden gemaakt in het cliëntendossier
- incidenten die hebben geleid tot de dood of ernstige gevolgen voor de cliënt moeten aan de IGZ gemeld worden als calamiteit
Wanneer is er sprake van een calamiteit?
"Een calamiteit, is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid".
Bij het vermoeden van een calamiteit dient de A(N)IOS dit onverwijld te melden aan de supervisor. Vervolgens dient het vigerende protocol van het ziekenhuis te worden gevolgd. Een calamiteit dient binnen 3 werkdagen aan de Inspectie voor de Gezondsheidszorg te worden gemeld.
Geef feedback
Indien u vragen of opmerkingen heeft over de inhoud van deze pagina kunt u hier feedback geven aan de redactie van Het Acute Boekje.